Τρίτη, 14 Οκτωβρίου 2008

Τι θα κάνουμε με το ΓΑΙΑ

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ «ΚΙΝΗΣΗΣ ΔΟΡΥΦΟΡΩΝ»
ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟ NEWTON ΤΗΣ ΓΑΙΑΣ

1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές:
Φυσική-Μηχανική (κίνηση δορυφόρων), Διαδικασίες μάθησης στις Φυσικές Επιστήμες.
Τάξεις - Συμβατότητα με το Α.Π.Σ.
Φυσική Α’ τάξης Λυκείου. Προβλέπεται στο Α.Π. η διδασκαλία της ενότητας «Κίνηση δορυ-φόρων».
Οργάνωση της διδασκαλίας & απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή
Οι επιμορφούμενοι εργάζονται σε ομάδες 2-3 ατόμων. Εκπαιδευτικό Λογισμικό: Μικρόκοσμος Newton του εκπαιδευτικού λογισμικού ΓΑΙΑ ΙΙ.
Επιμορφωτικοί στόχοι
• Η κατανόηση των ιδεών των μαθητών και του ρόλου τους στη μαθησιακή διαδικασία.
• Η διαχείριση των ιδεών των μαθητών στη διδασκαλία:
(α) Σχεδίαση της διδασκαλίας με βάση τη διαδικασία «Πρόβλεψη, επιβεβαίωση, συμπεράσμα-τα).
(β) Διαχείριση ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας.
Εκτιμώμενη διάρκεια
Τέσσερις (4) διδακτικές ώρες για την εφαρμογή του διδακτικού σεναρίου στην επιμόρφωση.
2 ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Α. Το Πρώτο 2-ωρο
Α.1 Κάθε ομάδα εφαρμόζει ένα από τα τρία «Φύλλα Εργασίας» που αναφέρονται στην κίνηση δορυφόρων. Κατά την εφαρμογή ακολουθούνται πιστά οι «οδηγίες» του φύλλου εργασίας και καταγράφονται όλες οι απαντήσεις στα ερωτήματα.
Οι επιμορφούμενοι αναγνωρίζουν και καταγράφουν:
  • Τις δυσκολίες που ενδεχόμενα θα συναντήσουν οι μαθητές.
  • Τους διδακτικούς στόχους των φύλλων εργασίας.
  • Τις αρχές σχεδίασης των φύλλων εργασίας.
  • Τα πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα μιας δραστηριότητας
  • Τα πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας.
Α.2 Αναλυτική συζήτηση για τις απόψεις κατέγραψαν οι ομάδες στην προηγούμενη δραστη-ριότητα (Α.1).
Η συζήτηση εμπλουτίζεται με τα ερωτήματα:
  • Ποιες άλλες δυσκολίες συναντά ένας μαθητής της Α’ Λυκείου στην ενότητα του κεφαλαίου της «βαρύτητας»;
  • Ποιες από αυτές θα μπορούσε να διαχειριστεί μια διδασκαλία με προσομοιώσεις ή anima-tion;
Α.3 Κάθε ομάδα αναλαμβάνει τη σχεδίαση ωριαίας διδασκαλίας με φύλλο εργασίας που αξιο-ποιεί το εκπαιδευτικό λογισμικό για την αντιμετώπιση μιας ή περισσοτέρων δυσκολιών που έχουν καταγραφεί στη συζήτηση που προηγήθηκε (Α.2).
Β. Το δεύτερο 2-ωρο
Β.1 Κάθε ομάδα παρουσιάζει το «Φύλλο Εργασίας» που σχεδίασε.
Β.2 Επιλέγεται ένα από τα φύλλα εργασίας και το εφαρμόζουν όλες οι ομάδες αναλυτικά.
Β. 3 Αναλυτική συζήτηση για:
Δυσκολίες που μπορεί να συναντήσουν οι μαθητές κατά την εφαρμογή του.
  • Αν υλοποιούνται οι διδακτικοί στόχοι του φύλλου εργασίας.
  • Αν υλοποιούνται οι αρχές σχεδίασης των φύλλων εργασίας.
  • Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα της δραστηριότητας
  • Δυσκολίες που πιθανόν να προκύψουν από την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.

4 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Κουλαϊδής, Β. (επιμελητής) (1994). Αναπαραστάσεις του Φυσικού Κόσμου. Εκδόσεις GUTENBERG. Αθήνα.
2. Arons, A. (1992). Οδηγός διδασκαλίας της Φυσικής (μετάφραση – επιμέλεια Α. Βα-λαδάκης), εκδόσεις Τροχαλία, Αθήνα.
3. Osborne, J. & Freeman, J. (1989). Teaching Physics. A guide for the non – special-ist. Cambridge University Press.
4. Einstein, Α. & Infeld, L. (1978). Η εξέλιξη των ιδεών στη φυσική, εκδόσεις Δωδώ-νη, Αθήνα.
5. Δαπόντες, Ν., Κασσέτας, Α., Μουρίκης, Σ., Σκιαθίτης (1984). Φυσική Α’ τάξης Ενιαί-ου Πολυκλαδικού Λυκείου (ΕΠΛ), έκδοση ΟΕΔΒ, Αθήνα.
6. Rosmorduc, J.(1979). De Thales a Einstein, ed. Etudes Vivandes, Paris – Montreal.
7. Κασσέτας Ι. Α. (2004): Το μήλο και το Κουάρκ, εκδ. Σαββάλα, Αθήνα.
8. Βλάχος Ι. (2004): Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες. Η πρόταση της Εποικοδό-μησης, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα.
9. Leimegnan, G & Weil-Barais, A. (1997): Η οικοδόμηση των εννοιών στη φυσική (Ε-πιμέλεια - μετάφραση Ν. Δαπόντες, Α. Δημητρακοπούλου) εκδ. ΤΥΠΩΘΗΤΩ-Γιώργος Δαρδανός 1997.
10. Ραβάνης Κ. (2003). Εισαγωγή στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών, εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα.


(Επιμορφωτικό υλικό ΙΤΥ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: