Τετάρτη, 17 Σεπτεμβρίου 2008

Η κρυφή γοητεία του Interactive Physics

Ο καλύτερος τρόπος για να μάθει κανείς το IP είναι να μελετήσει τα έτοιμα παραδείγματα, τα οποία είτε είναι ελεύθερα να ανοίξει και να επεξεργαστεί κανείς στο CDROM, είτε εφαρμογές που είναι αναρτημένες στο διαδίκτυο.
Για να μελετήσει κανείς αυτά πρέπει να έχει μια στοιχειώδη γνώση της Μαθηματικής γλώσσας (Formula language) με την οποία είναι εφοδιασμένη εφαρμογή.
Ποιά μέθοδο πρέπει να ακολουθήσει κανείς για τη μελέτη αυτή;
Κατά τη γνώμη μου είναι πάντα να ρωτάς τον εαυτό σου "πώς το κάνει αυτό;" Και στη συνέχεια:

  1. Από το μενού Θέαση->Χώρος εργασίας εμφανίζεις το σύστημα αναφοράς, τους χάρακες και το πλεγμα.
  2. Από το μενού Μικρόκοσμος βλέπεις τις επιλογές που έχει κάνει στη Βαρύτητα, Αντίσταση του αέρα, Ηλεκτροστατική, Δύναμη πεδίου. Επίσης στο ίδιο μενού βλέπεις τα σχετικά με τα ίχνη, αν έχει τσεκάρει τη διατήρηση τιμών μετρητή και τέλος και σημαντικό τον Έλεγχο παύσης. Η μελέτη της ακρίβειας που χρησιμοποιεί είναι πολλές φορές κι αυτή σημαντική.
  3. Τρίτο στάδιο στη μελέτη μας είναι η μελέτη των Ιδιοτήτων. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. ΚΑΘΕ αντικείμενο που τοποθετείται στη επιφάνεια έχει κάποιες ιδιότητες που είναι διαφορετικές για το καθένα. Για την εύκολη προσπέλαση των Ιδιοτήτων, το ΙΡ σου δίνει την δυνατότητα να βγάλεις το πλαίσιο των Ιδιοτήτων με διπλό κλικ στο αντικείμενο. Εκεί σε αναδυόμενη λίστα υπάρχουν όλα τα αντικείμενα: σώματα, σύνδεσμοι, μεταβολείς, κουμπιά, μετρητές, κείμενα, όλα. ΜΕΡΙΚΑ ο δημιουργός του μοντέλου τα έχει ΚΡΥΦΑ. Ο μόνος τρόπος για να δεις οτι υπάρχουν είναι μέσω των Ιδιοτήτων. Το επιλέγεις και βλέπεις τις μόνο τις τέσσερεις γωνίες του Αν θέλεις μετά να τα εμφανίσεις τότε: Απο το μενού Παράθυρο->Εμφάνιση κάνεις κλικ στο τικ "Εμφάνιση" και voila: το κρυφό αντικείμενο κάνει την εμφάνιση του.
  4. Προσέξτε στο παράθυρο ιδιοτήτων τι συναρτήσεις χρησιμοποιεί σε κάθε αντικείμενο. Πολλές από τις ιδιότητες έχουν τιμές που τις παίρνουν από άλλα, π.χ έναν μεταβολέα. Βρείτε τον. Τέτοιου είδους αντικείμενα έχουν το αναγνωριστικό Input.
  5. Τέλος αφού επιλέξτε το αντικείμενο π.χ. ένα σώμα κοιτάξτε από τον Ορισμός->Διανύσματα ποια έχει επιλέξει ο κατασκευαστής του μοντέλου να εμφανίζονται.
  6. Μια και μιλήσαμε για κρυφά αντικείμενα, μια ωραία τεχνική να κρύβεις και να εμφανίζεις αντικείμενα π.χ ένα κείμενο είναι η εξής: Καλύπτεις το κείμενο με ένα παραλληλόγραμμο στο χρώμα του φόντου. Στο παραλληλόγραμμο βάζεις στο πεδίο x μια συνθήκη σαν αυτή: if (τάδε συνθήκη,100,5). Τι θα πεί αυτό: Αν η τάδε συνθήκη είναι αληθής πήγαινε στη θέση x=100 αλλιώς στη θέση 5. Δηλαδή μ' άλλα λόγια: Αν η συνθήκη είναι αληθής στείλε το παραλληλόγραμμο κάπου μακρυά αλλιώς βάλτο πάνω από το κείμενο. Αυτό μπορεί να χρησιμοιηθεί σε περιπτώσεις στις οποίες θέλουμε να ρωτήσουμε π.χ ένα μαθητή και περιμένουμε να απαντήσει και να του αποκαλύψουμε την απάντηση.

Για δείτε ένα ωραίο παράδειγμα από την Κινητική Θεωρία των αερίων. Κατεβάστε το από εδώ

1 σχόλιο:

miltonios είπε...

Επιτέλους ένας οδηγός βήμα - βήμα.
Καλό για ξεκίνημα (όπως σκοπεύω να κάνω) και οι οδηγίες του Ανδρεάδη Αλέξανδρου από την ιστοσελίδα "Μιχάλης Δερτούζος" ;;
που υπάρχει σε προγενέστερη ανάρτηση στο blog από (13+1) αλλά έχει χαθεί μέσα στ' άλλα.